domingo, 19 de abril de 2015

18/04/2015 Simat – La Xara – Font de l’Escudella – Les Foies – Castell de la Reina Mora o del Alfandech o de Marinyen

Hui som 11, a les 8 estem a Simat, punt d’eixida de la senda de hui, la petició acabarà serà complida. Rodegem el monestir de Santa Maria de la Valldigna i la primera parada es la ermita de Santa Ana o també coneguda per la Mezquita de la Xara.

Antigament, al voltant de la mesquita s’estenia l’alqueria musulmana de La Xara, avui desapareguda, on es conreaven vinyes, garrofers i figueres. El topònim de La Xara pot ser provinga de “as-sacrà” (“l’estepa”, “la garriga”).
Fou construïda al voltant del segle XV per donar un lloc de pregària als musulmans que hi vivien després dels assentaments cristians de la Valldigna. Però el 1525, un decret del monarca Carlos I, obligà a la conversió cristianisme. Eixe mateix any, més de 70 moriscos fugiren de La Xara, i en l’any 1531 la resta abandonà per a sempre la Valldigna, embarcant-se a unes naus algerianes atracades al port de Dènia. Poc temps després, la mesquita es reconvertí en església dedicada a Santa Anna i la zona fou repoblada amb cristians, però, que també abandonaren el lloc cap a l’any 1610, deixant-lo definitivament despoblat.”

Lloc molt interesant per ser dual, per la porta situada al nord es por vorer la  Quibla en la paret sud. Des-de la porta oest es por vorer el altar dedicada a Santa Ana, prou ben conservada junt a la Mezquita blava situada a Chelva.
            Una ullada al edifici i tornem arrere per començar la pujada cap a les Foies, buscant la font de l’Escudella en estos moments esta seca, a xorrat un poc perquè encara queda d’humitat; entre el km. 1 i 2 el desnivell es del 12.11%, entre el 3 i el 4 del 15.73%, la pujada es dura, el ritme bo a la primera en lo front, el grup xarrant com sempre segueix la carretera i no veu el desviament a la dreta, la veritat, un poc amagat, telèfon en ma i a cridar-los,¡ torneu arrere! Ens reagrupem i pugem amunt, el ritme bo ara al guia no el perden de vista, no se fa pesada la pujada, a poc a poc anem llevant-nos la roba, fa calor el dia promet ser bo, les boirines matineres aguanten a hi, una llàstima, el paisatge no es pot apreciar amb tota la bellesa. La flor del taronger esta esclatada i el perfum d’azahar en envolta. Hem recuperat a una amiga de Tavernes de la Valldigna que fe a un temps que venia a fer sendes. Com sempre la gent va i ve, i sempre son benvingudes, tenim el senderista temporal Abulense per mes senyes, el convidem a fer mes sendes amb nosaltres sempre que puga.
            A les 10 apleguem a la Font Nova en el paratge de Les Foies, un lloc privilegiat al mig de la natura. Cassetes senzilles, al mig d’un bosc mediterrani, envoltat de pins, matolls, d’una bellesa incomparable. A esmorzar, i després un cafè al bar.

Seguim la senda un poc mes relaxats, les pujades queden oblidades, ara anem en grupets xarrant, el paisatge primaveral, les flors conegudes i altres no, hem vist lliris blaus, etc. Parler sobretot del nostres avantpassat de les penúries que passaren en la postguerra, la fam que patien i com sempre deixant les penúries darrere, sempre sense perdre l’alegria i el bon humor, deixem a la dreta el desviament a la font del gos, nosaltres recte, la pista pedregosa i de caminar incòmode, pedra mitjana i solta, el tram no es llarg, passem a pista de terra, pins a la dreta a l’esquerra, el Monduver darrere, el gps ens indica un mirador a la dreta, anem a vorer-lo, impressionant, El Monduver, les marjals de Xeraco i Xeresa, la platja de Gandia, les boirines no alcen i en dona igual el paisatge meravellós, seguim avant i apleguem al desviament a l’esquerra, l’antena en desús ens fa de guia, un pujadeta i passem a senda de muntanya, zona cremada i en plena de recuperació de matoll baixa, sols falta un espentonet de la ma del home i en uns quants anys podria estar recuperada. Apleguem al fina de la senda i baix veiem el castell, ara la baixada es dificultosa pedra solta i esgarrifosa, lapiaz que ens molesta el peus, a poc a poc anem baixant, el trajecte es fa un poc pesat, apleguem al castell i una amiga vota d’alegria el seu somni tants anys ajornat i al final es cumplit, “El Castell de la Reina Mora” esta a hi, fotos votant d’alegria i signe de la victòria. A hi va una poca historia:
            “La primera ocupació de l'enclavament on s'ubica el castell data de finals del segle XI, segons les cròniques al final d'aquest segle. Amb el nom de Marignen o Marynen demostrat en el llibre de la Repartimiento la Vall d'Alfandech, igual com les masies que van ser-hi. El nom del castell de la Reina Mora deriva d'una llegenda segons la qual una reina musulmà s'estira sobre el penya-segat des del castell. Jurisdiccional, al llarg de la vall amb els seus castells (Marinyen i Alcalá) va pertànyer des dels seus inicis a Alzira. Després de la conquesta, tindria la seva pròpia entitat i amb la del Rey Don Jaime. La història del castell començaria amb els primers edificis musulmans que, com la majoria d'aquests castells musulmans tindria la funció de refugi a la població de les masies properes. Després de la conquesta que començaria un període d'esplendor en que multitud de diferents estructures construïdes com a cares noves de parets, cisternes i altres habitacions i edificis. En temps del Senyoriu dels monjos cistercencs, a càrrec de Jaime II el 1287 fou rea-nomenat la vall de la Valldigna i el castell tingué un especial interès. Eren criats complexions diferents, algunes de certa importància, com són la part més alta del castell, que tindria tres plantes i on es troba la petita capella d'arcs de creueria. Un dels pocs documents on es cita castell parla de la cessió feta per l'abat de la Valldigna Jaime Campos, mestre d'obres del castell de Marinyen, així que el mantingui. Del segle XVII el castell no tenen interès nou. El castell està situat a 2,5 quilòmetres al sud-est de la ciutat de Benifairó, a la comarca de La Safor. A la part superior i al vessant nord-oest d'un turó escarpat de 237 metres d'alçada, que està situat al centre de dos barrancs profunds que està flanquejat pel nord-est (el barranc de Raboser) i al sud-oest (barranc del castell) que baixen a la Umbría de la Valldigna a la plana. Al sud de la fortalesa és el Pla del Toro i Simat i vers est a la pena de Ferraguts. Les estructures del castell pertanyen a dos moments diferents.
            El primer realitzat a l'època musulmana i la segona, en l'època cristiana, dominat pels monjos cistercencs. Es poden distingir dos recintes emmurallats, l'interior primer cases que formaven el poble. Accés és mitjançant una porta de maçoneria arc encastat. Aquest lloc està protegit per una muralla d'un metre ampli que s'adapta a l'orografia del terreny. Les cases s'organitzaven principalment en moviments i deixant l'altre mig metre útils, possiblement per les pluges torrencials de drenatge. La tècnica per a la construcció de les cases és el fang i la majoria d'ells tenen mides similars, incloent el gruix de la caixonades, que és de 30 cm, aproximadament. El segon recinte està situat a la part superior de la muntanya. A la part nord hi ha algunes agències que semblen ser de l'era cristiana, amb algunes de les parets de tapial. En el medi són dos pous, gran rectangular una i una altra petita planta quadrada. Al sector més meridional del castell és una petita capella d'arcs gòtics construïts amb blocs de pedra. Es troba en una cambra alta, també de carreus amb una volta encastat de maó que conserva l'empremta de barres formant el sistema de la deslocalització. Els fets sobre pedra frontisses resistint la porta es pot veure l'entrada de la capella, amb un arc semicircular. Una vegada vam trobar un corredor que vols ser cobert per una volta de canó. Oposat a una paret enguixat de morter, vist alguns grafits, possiblement medievals. Fora d'aquest corredor, adossada a la paret de graphitis que un altre cisterna també és sense cobertura. Seguint cap al nord, cap al costat est i continuant el mur exterior de la capella. Hi ha una paret de gratacels formada carreu amb alguna incorporació de maçoneria. A l'interior són suports que indiquen que hi havia tres plantes. Més al nord de la cisterna és una meitat-arruïnat escala que condueix al castell de la part més alta, l'espai que s'accedeix per una porta amb arc de mig punt.”.

Gaudim de les vistes que ens rodegen i anem avall, estem al fina de la senda de baixada del castell, sols ens falten uns kilòmetres i ens espera una cervesa fresca, per llevar-nos de damunt la calor, refresquem al peu de la senda del castell mentres esperem al rezagats, ara anem cap a al paratge de la “Fontarda”, la font esta seca, ni gota d’aigua, , zona d’ombria al mig de camps de tarongers a la vora de la muntanya;  ens reagrupem, i xarrem, la propera setmana anirem Alcoi, a fer una ruta per vorer els voltors en llibertat. L’opinió generalitzada de la senda es d’un 10, sense paraules, la primavera ens envolta, podrem tornar un altre dia però no serà igual, apleguem a la paret sud del monestir i ja estem finalitzant al senda, a per la Cerveza i ens acomiadem, fins a l’altra sobretot del foraster, i queda convidat sempre que vullga vindre a caminar, per mostrar-li els nostres paratges i sendes.