domingo, 18 de abril de 2021

17/04/2021 Cases de la Llacuna (Tous) – Barranc de Pertecates – Mirador de la Pajarita

Com sempre al llocs de costum, hui anem a recórrer ja oblidada, en aplegar a “Les Cases de la Llacuna”, deixem el cotxes a l’ombra d’uns pins, tornem a la carretera i enfilem la pujada a “l’Alt del Campillo”, la pujada es llarga i sinuosa, es per asfalt i que tindrem en alguns trams.

En aplegar a l’alt, canviem de vessant, ara la baixada es llarga, la ruta no es circular, sembla que es una Y grega, no estem sols, un grup de ciclistes ens avancen; a uns 2 kilòmetres de la eixida, el primer encreuament, deixem el asfalt i entren en un caminal terra, un de tants que hi ha al pla, degut a les pluges del divendres el camí es un fangar de terra roja i apegalosa, desitgem que siga curt per el dificultós i de mal caminar, algun que altre esvaró. Apleguem al segon encreuament, en eixir del caminal tornem a l’asfalt, cosa que aprofitem per netejar el calcer, anem recte cap al tercer dels encreuaments i anem de baixada, entrem en un entorn diferent, ara tenim pins de grans per tot arreu, anem per dins d’un barranc cap a la cova de “Pertecates”, tel el nom doncs es mes que res un abric on tancaven ramats d’ovelles o cabres. En un no res estem al lloc, davant hi ha un grup d’escaladors que van a baixar per el barranc que te el mateix nom que la cova.

Aprofitem per esmorzar, com sempre gaudim dels entrepans, de les olives, dels fruits secs; fem una xarrada i baixem per vorer l’abric, el sostre esta fumats de les moltes fogates que han fet al lloc, fem una ullada al barranc, i veiem que per baixar es te que fer un parell de ràpels, desprès un barranc transitable i mes ràpels.

Desfem el camí i de pujada, en aplegar al tercer encreuament anem a l’esquerra per camí transitable i que prompte es converteix en una senda curta i apleguem al mirador de “La Pajarita”, espectacular!, davant i baix tenim el riu “Xuquer” i la cua del pantà de Tous, a la dreta es veuen allunyades les antenes de telefonia i baix d’elles esta el poble de Millares, mes properes veiem les restes de l’antiga central del “Salto de Millares”, davant mateixa l’anomenada “Senda dels Bombers”, camí que fèiem per a fer la travessia de l’Alcudia a Millares, lloc on van morir uns bomberes forestals, que vivien al poble de Millares, casi tots familiars, al lloc hi ha un monument en record de les víctimes.

Fem unes ullades a l’entorn i tornem cap arrere, anem xarrant dels esdeveniments del COVID, tornem a l’encreuament i entrem un altra vegada a l’asfalt, quant apleguem al segon encreuament seguim recte i no agarrem el caminal de terra fangós, passem del pla a una lleugera pujada, a la dreta veiem un ramat de cavalls, aprofitem per fer unes fotos, el paisatge es bonic, algun pi aïllat i per tot arreu matolls baixos, argilagues i demes plantes, els pins abunda en les vessants del barranc, per aquesta zona va córrer el foc del anomenat incendi de “Cortes de Pallas”.

Apleguem a “l’Alt del Campillo”, on anem ja per una baixada llarga i suau, veiem uns centenars de metres el lloc on havem deixat els cotxes, una pinada dona ombra als corrals y cases, estan envoltades de herba on havans pasturaven els ramats d’ovelles i cabres, hui en dia els han substituït per cavalls. Fins ací la ruta del dia, han segut 15 kilòmetres redons.