lunes, 16 de agosto de 2021

11/08/2021 Els estanys de Gemena (P.N. Aigues Tortes i estany de Sant Maurici)

L’idea de hui es pujar al Besiberri-Sud, doncs en aplegar als estanys un grup va a fer cim, i l’altre tornarà des de els estanys. Ara un poca informació:

“L'Estany Gémena de Dalt és un llac que es troba en el terme municipal de la Vall de Boí, a la comarca de l'Alta Ribagorça, i dins la zona perifèrica del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El nom deriva del llatí "stagna gemina, estanys bessons.

El llac, d'origen glacial, està situat a 2.272 metres d'altitud, en el sector nord-oriental de la Vall de Llubriqueto. Té una superfície de 7,6 hectàrees i 34 metres de fondària màxima. Per la seva riba septentrional rep les aigües del més meridional dels Estanys Gelats (N); i drena per l'extrem meridional cap al seu bassó: l'Estany Gémena de Baix (S).

Per aplegar al punt d’inici de la ruta cal anar per la L-500 cap a la presa de Cavallers i en passar el pont del riu Noguera Tor, girarem a l’esquerra i tenim un lloc on deixar els cotxes. Ha hi mateix comença la ruta el poste indicador ens informa “3 hores a Gemena”.

La ruta es divideix en 3 parts, la primera pujada es d’un desnivell fort en zig-zag, anem per un bosc de faig, pins, algun roure aïllat i avellaners, l’ombra dels arbres ens acompanyarà en la primera pujada, tenim per davant 3 kilòmetres de caminata fins aplegar al Planell de Llubriqueto, salvem un desnivell de 537 metres, pendent màxima de 51.3% i mitja de 21.2%. Travessarem el barranc del Sallent per un pont de fusta

En aplegar al planell de Llubriqueto o de Cabana, segona part de la ruta,  passarem un pont de fusta i anirem cap a la dreta; en aquest punt podem vorer una cataracta que ali via els estanys; un indicador ens assenyala la direcció a seguir “a Gemena, 1.5 hores” en espera un altra pujada també forta, amb un desnivell aproximat de 385 metres, pugem la paret, ara els que mes abunden son pins, hem deixat arrere els arbres caducifolis, la pujada de vegades lenta doncs hi ha que anar amb cura per les pedres esvaroses i en punta; al final del dia les plantes del peus estan ressentides; una pujada curta i davant tenim l’estany de Gemena de Baix, aprofitem per esmorzar a l’ombra d’unes roques.

Seguim avant per aplegar a l’estany de Gemena de Dalt, es un recorregut curt amb la seua pendent. Estem a un lloc meravellós, veiem les cataractes que alimenten els estanys d’origen glaciar, hi ha que dir molt bonic! Una meravella!; estem acostumats a vorer córrer l’aigua, sempre per canals de rec, per sèquies i per filloles, doncs lliure poques vegades.

Segons els gps que portem a la dreta de l’estany gran esta el Besiberri-sud, després de vorer la pujada i tindre l’experiència de pujar al Puig-Campana per el carreró, decidim no pujar, un grup va cap amunt la resta tornem cap arrere fent un xicotet bucle.

La baixada amb cura, el paisatge de baixada canvia per complet, ara podem gaudir de la vall de Llubriqueto, tallat per el rierol que s’alimenta dels estanys de Gemena en baixar al planell creuem el pont de fusta, aprofitem per a dinar a la vora del rierol,

En reprendre la marxa entrem a l’ombra del bosc, ara anem mes tranquils, la baixada no es tan pedregosa com la segona pujada, cosa que en permet anar mes relaxats. Ens avancen els primer caminants que venen del cim, son gent jove i acostumada aquestes muntanyes. En un tancar d’ulls estem baix.