domingo, 15 de agosto de 2021

10/08/2021 Vall de Sant Nicolau a l'estany Llong (P.N Aigues Tortes i estany de Sant Maurici)

Aquest estiu les rutes van a ser diferents degut al COVID-19, no farem travessia de refugi en refugi, tindrem un lloc de partida comú per a fer les rutes.

La ruta de hui es molt interesant, bonica, relaxada i llarga, de bon mati eixim cap al pàrquing que dona accés a la vall de Sant Nicolau, en equipem i a caminar, al principi unes escaletes fetes per troncs i pedres en ajuden a pujar un desnivell fort, anem per una zona d’ombra, a la dreta el bosc i a casi a ras de terra trobem maduixes salvatges, de tant en mengem alguna.

Xarra que te xarra i cap amunt, anem per el camí de la llúdriga, de tant en tant l’aigua brolla per les parets, a l’esquerra el riu que dona nom a la vall, aproximadament a 2 km. del punt d’eixida anem a l’esquerra per un pont, a la dreta tenim la senda de tornada, el soroll de la aigua corrent i les nombroses cascades ens acompanyarà tota la ruta, seguim per l’ombra del bosc format per una fageda, pins, avellaners i algun roure.

Apleguem a un clar del bosc i davant tenim una ermita, després de buscar informació, no queda clar que siga romànica, esta en molt bon estat, esta tancada; en aquest lloc hi ha que anar amb compte per l’abundància d’ortigues.

Apleguem a un encreuament i a la dreta tenim l’estany de la Llebreta, el veiem un moment perquè a la tornada el beurem mes tranquils. Des de aquest punt tenim que anar amb cura perquè de vegades anirem per pista i de la que fan ús el taxis que pugen a senderistes i caminants que no volem fer el recorregut complet.

La primera parada es per gaudir de la cataracta del Sant Esperit, hem deixat arrere el bosc, ara hem canviat  a l’ombra dels pins, estem fent una pujada continua i de bon caminar, sempre en zig-zag, estem al planell de Sant Esperit, a l’esquerra tenim una font molt curiosa, han buidat un tronc i per les seues branques brolla l’aigua, un cartel en avisa de que no esta clorada.

Busquem un lloc per esmorzar i el trobem al costes del rierol, gaudim de l’ombra del pins i del soroll de l’aigua, descansem i gaudim d’un bon cafè, seguim avant, la senda va empinant-se, d’una forma lleugera, segons anem pujant va canviant l’arbratge, ara sols son pins, deixem a la dreta un passeig adaptat per a minusvàlids, ara estem al mig d’un riu de gent caminant, famílies senceres, gent major i gent jove.

Anem a bon ritme poc a poc la senda gira a la dreta en un paràbola llarga, el terreny canvia, ara es mes pedregós i empinat, un cartel ens indica que el refugi esta obert, ja pensem en una cervesa ben freda, el objectiu es aplegar a l’estany Llong i desprès gaudir de la cervesa, deixem a l’esquerra el refugi de muntanya, en un no res estem a l’estany, es una meravella de la natura, llarga, d’aigües blaves, obscures, rodejat de pins, ens quedem a principi del llac, esta saturat de gent, en aquest lloc estem mes tranquils.

Gaudim del paisatge, fem fotos de grup i del paisatge, tornem cap arrere i parem al refugi per a beure unes cerveses, anem de baixada a bon ritme, anem pensant en dinar, de moment no trobem el lloc adequat, estem rodejats de pics impressionants, el Tuc de la Llebreta, la Pala de Llui, el Tossal d’Esbonllat i molts mes, pensem en dinar on abans hem esmorzat, apleguem a passeig adaptat i pensat i fet, dinem al lloc i descansem.

Seguim la senda i fem un xicotet bucle, eixim al planell i ara si que li fem una foto a la font, lliure de gent, esta la majoria descansat a l’ombra. Al punt d’informació on paren el taxis que pugen al vianants, hi ha cua per baixar; nosaltres seguim avant a bon ritme, tornem a beure la cataracta del Sant Espirit, en aplegar a l’estany de la Llebreta, anem per la variant del camí de la Lludriga, en creuar el pont una lleugera pujada i ara si que anem de baixada, tornem a l’ombra del bosc, anem estirant la fila, anem mes relaxats, trobem a gent de la Ribera, apleguem al creuer i seguim recte, estem a uns 2 kilòmetres per donar com acabada la ruta de hui. Som gent de la Ribera, on predominen les muntanyes amb poc de bosc, i quant venim a comarques de alta muntanya, on corre l’aigua i els boscos sen meravellosos,