sábado, 17 de agosto de 2019

06/08/2019 Refugi de Jeandel a la vall de Belagua (Ruta de las Golondrinas)

El sopar bé en companyia dels Navarresos, gent de bon xarrar i de millor menjar, el desdejuni mes curt que altra cosa, al que anem prou deficiències en l’albergue, poques instal·lacions d’aseo per a tanta gent. Un boto de mostra per a repondre l’aigua de les botelles al aseo, ni una mala aixeta per omplir les botelles, un company dema el favor de que li ompliren la botella de l’aixeta de la cuina i nones.

Com sempre l’eixida cap amunt, últim dia de ruta, “podíem esperar a les nou per a pujar amb el telesilla amunt i desprès pujar al cim de l’Arlas!”, comenta un company, anem cap amunt, baix de nosaltres el de sempre un mar de núvols, veiem als navarresos pujar per la dreta, despès tallar camí cap a l’esquerra i els perdem de vista, nosaltres a lo nostre, pugem en zig-zag, camp a través, per pista.

Deixem arrere l’Arrette La Pierre Saint Martin, també dona nom a una sima, considerada una de les mes grans d’Europa ,La sima de San Martín, conocida también como Pozo Lépineux, es una sima localizada en el Macizo de Larra-Belagua, al noreste de Navarra, que forma parte del Sistema de la Piedra de San Martín / Gouffre des Partages. Procedente del modelado kárstico, este sistema es considerado uno de los más profundos del mundo, con 1.410 metros de profundidad estudiados, aunque se estima que su red de galerías cuenta con una longitud total de unos 125 kilómetros. Dentro del Sistema se localiza la Sala de la Verna, a unos 700 metros de profundidad”. , desprès de una consulta el grup pren la decisió “continuem avant, i obviem la pujada a l’Arlas!”, en aplegar a una mena de collao, el vent bufa a la gana, tenim que lligar les gorres per a que no s’envolen.

En aquest punt iniciem la llarga baixada que ens portar al “Pla de Belagua”, punt i final de la ruta i de l’itinerari previst de 4 dies de caminar. Deixem arrere el mar de núvols que ens ha acompanyat aquestos dies, nosaltres sempre per damunt del mar i pensant “la gent que viu baix no vora el sol en dies!”, el paisatges canvia molt, al nord del Pirineus, millor dit la part francesa humida, a la part espanyola seca, neu compactada sols la hem vist a la part francesa. Tot@s hem caminat amb el ulls obert per gaudir del paisatge tan variat, boscos de faig, praderies d’altura, plans plens de falagueres, pins, avets i com no la fauna; marmotes, sarrios, quebrantahuesos, àguiles reials, també hem vist cartells de urogallos i no els hem vist. Cases de ramaders que sols gasten en estiu quant pugem els ramats a les praderies, pinten el lloc; “ha hi davant tenim al carretera, ficaré una queixa ben explicada al Wikiloc per a que busquen alternatives a l’asfalt, pues sembla que es  una ruta senderista per a fer dines!”, comenta el guia. Trobem una fita de frontera i fem fotos la meitat del cos a França i l’altra a Espanya. “quanta gent aura passat per aquestes sendes a l’hivern fugint de la dictadura i la repressió, quantes persones hauran perdut la vida!”, comentem.

Travessem un barranquet i el guia diu, “vaig a baixar per ací així evitaré un tros d’asfalt!”, la resta seguim avant per la senda i trobem un pla apegat a la carretera, “per ací es pot baixar sense cap problema!”, diu el segon guia, baixem per un barranc menut i de bon xafar, en un no res estem a la carretera i anem en busca de l’altre guia, esta esperant-nos en una revolta, ara sí tenim definitivament l’asfalt, anem cap avall, sempre per l’esquerra, afortunadament no hi ha molt de tràfic, abunden els ciclistes pujant el port de “Belagua”, sempre avall, son uns quants kilòmetres de baixada, es fa penosa encara que anem de presa, “ja s’acaben les vacances!”, comenta una companya, “jo encara les tinc totes per davant, ara estic de permís!”, contesta un altre; sempre intentem anar per fora de la vorera, preferim xafar terra, ens apropem a un tunel, “açò no esta en el pgs, anem cap a la dreta a vorer si podem passar el túnel per l’altra banda!”, diu el guia, creuem la carretera amb cura, votem el “quitamiedos” i xafem altra vegada terra. “ha hi tenim un bosc i podem esmorzar a l’ombra tranquil·lament i desprès podem vorejar el túnel!”, comenta el guia, baixem per una forta pendent i esmorzem, un poc d’entrepà del dinar, fruits secs, dàtils, fruita i sucs, l’ombra es d’agrair, el bosc dens i fresc.

Seguim avant, “el túnel es curt i no es perillós, es veu llum a l’altra banda”, comenta un company, “anem avant amb cura!”, diu el guia. Anem per asfalt, encara que en facilita el caminar es un fastig, en un no res estem al centre d’esquí nòrdic, saludem als navarresos que estan gaudint d’unes cerveses per acompanyar el pícnic de migdia, els fem una foto “os la enviaremos por whatsap!”, els diguem.

Deixem l’asfalt i entrem en terreny de pastura dels ramats, “eixes marques que veiem i que estan en paral·lel, les fa una maquina per a que els esquiadors pugen practicar l’esport, tots el matins ix d’eixe garatge i fa el traçat per als esquis, en pla en va bé, en les baixades hi ha que agarrar velocitat per fer les pujades!”, comenta el guia,  anem cap avall. Ens crida l’atenció el clàxon d’uns cotxes, el soroll el provoquen, es un ramat que esta al mig de la carretera i no fan no cas, ells manen, estan al seu habitat.

Allunyat veiem el refugi de “Belagua”, esta en obres, “l’última vegada que el vaig vorer estaven totes les portes i finestres tapiades, per tal d’evitar el robatori, ja era hora de que el restauraren!”, diu el guia, “pot ser que estiguen fent ús de fons europeus, son els anomenat fondos FEDER o també els RURALTER, son fons de la CEE per a desenvolupar el mon rural i evitar el despoblament!”, comenta un company.

Apleguem al refugi i ens encantem mirant les llavors de restauració, “estan fent-lo mes gran que abans!, comenta un company, seguim avant cap avall, “con anem bé de temps podíem dinar a l’àrea recreativa de Belagua”, comenta el guia, “accelerem el pas i podrem gaudir d’unes cerveses fresques”, comenten els companys, la baixada cadascú al seu aire, estem a la praderia, ens acostem al “Pas de Zemeto”, una parella ix del bosc, el porta un menut a l’esquena, nosaltres entrem a l’estret, canvia per complet l’ambient, passem de la praderia a una fageda impressionant, la temperatura baixa considerablement i el vent ens refreda. Anem baixant per dins del bosc, es impressionant, una meravella de la natura, els ulls treballen al 200%, volem omplir-nos de la natura.

La senda prou ampla per a caminar, “hi ha que anar amb cura, doncs primer a l’esquerra i després a la dreta hi ha una caiguda considerable!”, comenta un company, la baixada en zig-zag, “la caiguda impressiona, aniries al fons si no et pararen el arbres!”, comenta el guia, la baixada es fa llarga, “menys mal que el terreny esta sec, humit seria molt perillós!, comenta un company, de tant en tant girem la vist arrere per vorer a la resta dels senderistes, després de 2 kilòmetres estem baix, estem a la carretera asfaltada, anem per la vorera a bon ritme volem aplegar a l’àrea recreativa, “estan apilant rolls de fil-ferro!”, “seran per reforçar el tal·lus de la muntanya!”, comenta un company, “mira el tal·lus esta molt desfet!”, comenta el guia, “un riu, quina meravella!” esclata una companya, “esta sec, no corre ni gota!”, continua la companya, “aquesta part del Pirineu esta molt seca!”, comenta el guia, en aplegar al pont podem vorer les pedres grises del fons del riu, “anem de pres ha hi tenim el pàrquing!”, comenta un company, en un no res estem als cotxes, els navarresos ja han aplegat.

Fem una xarrada, “nosotros vamos a comer aquí, luego nos iremos a Loarre, para descansar, mañana visitaremos el Castillo y a casa!”, comentem, “a nosotros nos espera una chuletada en una casa cerca de aquí, y la noche chuletón, siempre terminamos las rutes comiendo, dos compañeros que no han venido estan preparando la comida y luego la cena”, ens reagrupem i gaudim de les cerveses fresques, apareix una companya que no ha pogut fer la ruta i una amiga de la “Vall d’Aran”, ens saludem amb alegria, ací acaben quatre dies de senda, hem aplegat sencers, sense cap lesió, sols alguns músculs que no sabíem que existia, i alguna bombolla d’última hora. La ruta de “Las Golondrinas” es por millorar, eliminant l’asfalt i buscant alternatives amb terra. Sí d’algun comentari l’oblidat ús demane disculpes. El croniste.