domingo, 10 de diciembre de 2023

16/11/2023 La Zafra (Villena) – Alt de Les Salves – Calderon Major – Barranc de l’Infern

 

            Per aplegar al punt d’eixida cal anar al poble de Fontanars dels Alforins, a la comarca de “La Vall d’Albaida”, en passar el poble a uns kilòmetres veurem a l’esquerra “Caserio de la Zafra”, entrarem per el caminal i en aplegar a la pedania de Villena pertany a la comarca de L’Alt Vinalopo, en aplegar al deixarem els cotxes en un descampat que hi ha a la dreta.

        

    La Zafra (en valenciano La Safra) es una pedanía del término de Villena (Alicante), en la comarca del Alto Vinalopó. La población experimentó un notable receso a partir de 1970, en que contaba con 235, hasta la actualidad, en que hay censadas 12 personas, aunque la población estable suele ser de una o dos familias.

            Está situada en medio del Valle de los Alhorines, a los pies del Alto de la Zafra, uno de los puntales de la Solana, en las estribaciones de la Sierra de Benejama. El núcleo está situado en una zona de huertas, con poblamiento diseminado en casas de campo o masías. Estas tierras se han dedicado al cultivo de cereales y el pastorio al menos desde época andalusí. De su importancia agrícola da fe el mismo término Alhorines, que proviene del árabe (al-horī) y significa alfolí o granero. La aldea está formada por aproximadamente 15 casas, algunas de ellas reformadas recientemente ya que la población aumenta los meses de verano.”

            Al davant un pou, com a curiositat casi totes les cases tenen davant un pou per abastir-se, la senda va cap a la dreta, el camí molt arenós, al principi tenim tant a dreta com a l’esquerra, camps de vinya, d’oliveres; no veiem cap de camp de cereals. Hi ha una transició del camp als de pins i moltes clarianes formades per carrasques menudes mi algun matoll, sobretot d’espart, al principi la pujada suau i molt pedregosa.

            Anem guanyant altura, a l’esquena veiem “Els Alforins o Alhorines”, non que hem rescatat de Wiquipedia, la vista es perd a una distancia gran, veiem “El Mugron, la bassa de San Diego, Villena, Caudete, la zona de Navalòn, serra de Salinas”, una vista preciosa.

            Conforme anem pujant veiem les marques i postes del PR-CV un d’ells te la informació en terra, poc a poc anem cap a l’esquerra, a la dreta en el sentit de la marxa tenim el pobles de Beneixama, Camp de Mirra i la Canyada; estem a la serra de Beneixama; poc a poc ens acostem al punt mes alt de la ruta “El Alt de Les Salves”, esta identificat en un poste, seguim avant i apleguem al “Calderón Major”, un clot no molt fondo te d’aigua, no sabem l’ús, podria ser un abeurador?, ha hi queda la qüestió. Fem una ullada i avant.

            A uns metres girem a l’esquerra i comencem la baixada de la senda, entrem en el anomenat “barranc de l’Infern”, de bon caminar i sense cap problema; esperàvem mes dificultats, doncs en tor el trajecte de baixada no hi cap dificultat, a ma mitjania del recorregut veiem a l’esquerra un forn de calç; anem entre pins i en bona ombra, en un no res estem al final del barranc, de sobte trobem el caminal per el que hem pujat.


            En aplegar al poble fem una ullada a les cases, trobem el llar social del poble i una coberta on es podem organitzar balls, veiem uns bancs de fusta i aprofitem per fer uns glops d’aigua. En aquest lloc donem per finalitzada la senda.
















No hay comentarios:

Publicar un comentario